Skillnader mellan USA och Sverige

Eftersom jag nu varit här i USA ett ganska bra tag, 170 dagar för att vara exakt, 5 månader & 17 dagar, så tänkte jag göra ett lite annorlunda inlägg. Får väldigt ofta frågor som kretsar king skillnaderna mellan USA och Sverige. Så nu har jag suttit och skrivit ner lite av de skillnader som jag märkt, sen beror det ju också helt på vart i USA man är och alla har ju olika erfarenheter osv. Men tänkte att det kanske skulle vara lite kul för er att få veta lite mer om vad jag snappar upp och upplever, inte bara min vardag. 
 
SKOLAN
Passes;
Du behöver i princip ett pass till allt här. Har du inte ett pass och kommer försent till en lektion t.ex. så får du går till något som heter sweap, vilket basically är ett rum med alla andra eler som kommit försent där du får göra något arbete av något slag, är inte så haj på vad dom gör det riktigt.. Men kan tänka mig att de jobbar med saker som de ligger efter med etc. Behöver du gå på toa eller gå till sskolsköterskan mm. så måste du ha ett hall pass från din lärare som intyg att det är okej, dock har vår skola som regel att en elev inte får gå de första och sista 15 minuterna av en lektion. Alla lärare har olika regler om hur många gånger man får gå under en termin också, det brukar oftast ligga runt 10 ggr. 
 
Skolsporter:
Både skolorna och eleverna här är väldigt aktiva och engagerade i skolsporterna. Min skola är väldigt inriktad på football, eftersom vi har ett grymt lag. (Vi vann state i år!) Men på vintern så är basket och fotboll väldigt sttora sporter och på vårterminen så gäller tennis mm. Det finns alltså ett x antal sporter att välja på och oftast finns det både ett Varsity och ett JV team, så du har väldigt stor chans att faktiskt få hålla på med det du vill. 
På matchdagar går även alla athletes runt med deras matchtröjor och Cheerleaderna i sina uniformer. 

Schoolspirit:
Skolfärger, skolsporter, skolklubbar, och skolaktiviteter över huvud taget.. Jag lämnar det där. 
 
Läxor:
Läxorna man får här är 9 av 10 gånger till nästa dag och många lärare ger ut läxor varje dag. De ingår även i ditt betyg 9 av 10 gånger, och att missa flera dagar av läxor kan sluta lite hur som helst.. do your homework kids.
 
Betyg:
Det är såååå mycket enklare att få ett bra betyg här. Det beror på att allting du gör ingår i ditt betyg, inklusive att vara på lektionerna och göra dina läxor varje dag. Här använder de sig av poäng eller procentsystem, vilke betyder att du får ett x antal poäng för vad du gör, poängen gör de sedan om till procent och alla poäng/procent läggs ihop och det blir sedan ditt betyg. 
Har du ett D, vilket tekniskt sett skulle kunna vara ett F här, om du har 69%. Har du 70-79% har du ett C (Motsvarar ungefär sveriges D), 80-89% är ett B och 90-100% betyder att du har ett A.
 
Årskurser:
Vilken årskurs man går i beror på när på året man är född. Man kan alltså gå i samma årskurs som personer som är ett år yngre eller äldre än vad man själv är. T.ex. kan man vara Senior året man fyller 18 eller året man fyllt 17. (Eftersom jag är född i September 98, är jag en Junior, tillsammans med andra 98or som är född senare på året, och 99or som är födda tidigare på året.)
 
Lektioner:
Man har samma lektioner varje dag. Min skola har 4 lektioner varje dag och byter klasser vid ny terminstart. Mina skoldagar är från 8.15 till 15.00 varje dag, förutom på onsdagar då vi börjar 9.45 och på något sätt hinner klämma in Advisory (det är ungefär som klassråd) i  schemat också.
Man har inte heller en klass med ca 25 personer som man har alla lekioner med, utan varje lektion är med nya folk och beroende på vilken klass man tar, så är variationen på årskurser olika. Man kan alltså ha samma lektioner som freshmen, sophmores eller seniors.
 
Skolmaten;
Ingen varierad, gratis lunch här inte. Här tar man med sig egen lunch eller köper lunch varje dag. Det finns inte så mycket att välja på heller, utan det är oftast hamburgare, kycklingburgare,, tatertots, pizzaslices osv.
 
Friheten:
Man får inte lämna skolområdet under skoltid, och man måste ha en förälder som kommer och "skriver ut" dig om du av någon annledning måste åka hem tidigare från skolan. Det finns även vakter som går runt på skolområdet för att delvis se till att dessa regler hålls. 
 
 
 
 
 
MAT
 
Vatten:
Vattnet från kranen går inte att dricka, utan du måste köpa vattenflaskor eller på något sett ha filtrerat vatten för att kunna dricka det. Vi har filtrerat vatten "inbyggt" i vårt kylskåp, men det finns också alltid en hel del vattenflaskor i kyskåpet. 
 
Bordsskick:
Här använder man sig inte av både kniv och gaffel, utan kniven lämnas oftast i lådan. Har frågat en de personer varför och har varje gång fått som svar att de inte behöver den eller något liknande. 
Överhuvudtaget så är deras bordsskick här borta ganska dåligt.
 
Husmanskost:
Ja det hade ju vart riktigt gott med riktig husmanskost nu, är ganska trött på all skräpmat och all skit de äter här. 
 
Snabbmat:
...... ÖVERALLT!!!
Och så friterar dom allt också.. ALLT. 
 
Artificiellt och halvfabrikat:
I stort sett allt är halvfabrikat och/eller smakar artificiellt. Man vänjer sig, men gud vad onyttig och äcklig man känner sig efter efter ett tag.
 
Portioner:
As we all know, så gillar Amerikaner när det är stort. Stora portioner, stora drinkar...
 
VARDAG
 
Religion:
Här är majoriteten av befolkningen religiösa. Det finns ju också de personer och familjer som inte är det, men de flesta har någon sort form av tro.
 
Drive through:
Dom har drive through's till allt. Bankomater, apotek, restauranger, snabbmatsställen.. you name it. 
 
Kassörer:
I varje mataffär och även i andra affärer så packar alltid kassörerna dina varor. Ofta så går det åt mer plastpåsar än behövligt...
 
Mått, Grader, vikt mm.:
Alla deras "system" är annorlunda. Farenheit istället för Celcius, de använder sig inte av "the metric system" eller "military time" och inte vårat viktsystem heller. Tycker fortfarande att allt detta är komplicerat och jobbigt, så låter alla som frågar, få kolla upp det själva. En hel del amerikaner vet dock klockan i military time eftersom de kanske nångång har använt sig av det på sitt jobb osv.
 
Folket:
Folk här är så mycket öppnare. Vet inte hur jag ska förklara det så det blir rätt.. Men de sartar konversationer och pratar med dig ävevn som du inte känner dem osv. Det blir liksom nästan aldrig nån insam tystnad utan vem som helst kan starta en konversation med någon annan om de känner för det. Något so inte händer lika ofta hemma i sverige.
 
Meddelanden:
Här lämnas det röstmeddelanden efter röstmeddelanden. Är inte så jättevan vid att folk läämnar ett meddelande om jag inte svarar, utan hemma så ringer man bara upp när man ser att nån har försökt attt nå en, eller så skickar man iväg ett sms om personen man försöker nå inte svarar. Men här så ska det lämnaskorta eller minuters långa meddelanden varje gång man inte svarar.
 
Skor innomhus:
Något som jag hade svårt för när jag kom hit, och fortfarande kan ha ganska svårt för, är att man går med sina ytterskor innomhus. Förstår verkligen inte grejen med det? 
 
Klädstilen:
Vet inte ritigt hur jag ska förklara den här heller. Men klädstilen här är väldigt annorlunda från hemma. Om ni tror att ni inte klär upp er till skolan hemma så har ni fel, jämfört med här.. Här kan de gå till skolan i pjamas och om inte det så är det sellan man har på sig en fin blus eller tröja. Det är ofa en T-shirt och ett par jeans/shorts som gäller. 
 
Transport:
Här åks det bil överallt. Många tar körkort när dom är 16, och buss/tåg/kollektiv trafik överhuvudtaget finns knappt. Här i Phoenix området så finns det bara kollektiv transport så som buss i de lite fattigare områdena, eller inne i "storstan". Gångbanor finns knappt heller, utan du måste verkligen ta bilen överallt. Visst kan jag ta mig till en affär om jag går, men vill jag inte riskera att bli påkörd så är det nog bättre om jag frågar om skjuts. 
 

 
 
 
 
Sådärja, det var några skillnader som jag märkt av under min tid här. Finns så otroligt mycket mer, men orkar inte tänka mer, och klockan är även way past my bedtime. Men jag hoppas att detta inlägg var intressant, och har ni några frågor så är det bara ni hör av er till mig, jag svarar på allt!


Kommentarer
Anonym

I lava you bæ😘

2016-01-21 @ 00:03:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Utbytesstudent 15/16

RSS 2.0