ATT VARA UTBYTESSTUDENT

Nu när jag har varit här i snart 7 månader, och bara 100 dagar kvar tills mitt plan lyfter och jag är påväg hem igen, så tänkte jag sätta mig ner och skriva ihop ett litet inlägg om hur det är att vara utbytesstudent. Pros- and cons och varför just du där hemma som sitter och velar fram och tillbaka ska ta beslutet att åka. 
 
Självklart är ju inte livet som utbytesstudent en dans på rosor hela tiden, vissa stunder och situation är ju svårare än andra, och det är absolut inget som man ska glömma bort, men det är inte heller något som man ska gå runt och vara orolig över. 
Många utbytesstudenter tenderar oftast att bara prata om allt bra och spännande som händer. Det är sällan man går in på en blogg och läser om vilka dåliga dagar de har haft och vad de stör sig på olika saker, eller saknar en massa saker osv. Utan oftast lämnar de ute de där små sakerna som inte alltid är de bästa. Jag kan ju bara prata ur eget perspektiv, men här kommer några saker som jag har tyckt varit jobbigast under mitt år.
 
Hemlängtan
Under mina första månader här i USA hade jag nästan ingen hemlängtan alls. Dett kunde vara på morgonen när jag vaknade och saknade att gå ner för trappan och se min morgontrötta familj sitta vid matbordet, eller på kvällen när jag bara önskade att jag kunde lägga mig i min egen säng och smsa och snapchatta med mina vänner. Men annars kan jag inte komma på en gång då jag tyckte det var så himla jobbigt och jag var tvungen att ringa hem. 
Det är först nu andra halvan av mitt år som jag börjat sakna matriella ting, rutiner mm. 
Alla upplever ju hämlängtan på sitt eget sätt, men en sak att komma ihåg är att aldrig låta hemlängtan ta över. Ditt år kommer vara över fortare än du tror, snart åker du hem igen och jag svär att 9/10 utbytesstudenter som åkt hem pågrund av hemlängtan har ångrat det. Det är inte värt att ssätta sig på ett plan och rymma iväg från det, för jag garanterar att så fort du är hemma, så vill du åka tillbaka. Ta tag i det i stället, hitta på saker, ring hem och prata med dina vänner och familj och få styrka och kraft av dom! 
 
Kulturkrock.
Precis som det var med hemlängtan så märkte jag inte riktigt av alla skillnader i början. Men ju mer tid jag vart här, destu mer saker har jag upptäckt, både bra och dåliga saker såklart. Men kom ihåg att om du har problem med något, eller inte är van vid något, så finns det säkert någon runt om dig som kan hjälpa dig med att förstå, följa eller gå igenom det hela, det är jag 99.9% säker på!
Maten, skolan, vännerna, klimatet, you name it, det kommer att vara annorlunda. Men se det inte som något negativt, du är otroligt lyckligt lottat som får gå igenom det här. Du kommer tycka sakker är annorlunda och en del saker jobbigare än andra, men du kommer se baka på det och inse att det för det mesta bara är en bra sak och du kommer vara tacksam att ditt värdland inte är som ditt hemland. 
 
Men nu när jag har tagit uppp en massa negativa saker, så tänkte jag ta och skriva om en massa fördelar, och anledningar till att det är värt det. 
Trotts svårigheter, kulturkrockar och hämlängtan så har det som gått av mitt utbytesår, varit de bästa månaderna i mitt liv, och jag förväntar mig inget mindre från de resterande tre månaderna. 
Här har ni 5 anledningar, varför ett utbytesår kommer vara det bästa året i ditt liv.
 
Vänner från all around the globe.
Som utbytesstudent hittar du inte bara nya vänner i ditt världland, utan du får kontaker och relationer med folk från hela världen. Hemma i Sverige är det stor chans att du träffar nya vänner inom din organisation, och i ditt världland kommer det förmodligen finnas utbytesstudenter på din skola, du kommer ha utbytesträffar med din Amerikanska organisation osv. 
Själv har jag träffat personer som jag förhoppningsvis kan fortsätta hålla kontakten med även efter mitt år, från USA, Tyskland, Norge, Finland, Sverige, Frankrike, Brasilien, italien, Spanien etc. 
Du lär dig inte bara kulturen i ditt världland, ett utbytesår låter dig lära känna kulturer från hela världen.
 
Språk.
Kunde du inte ditt världlands språk så bra innan du åkte så kan jag garantera dig att du inte kommer ha några problem med det när du kommit hem. Du pratar språket varje dag, läser det, hör det, det finns ingen chans att du inte kommer att snappa upp det och vara outstanding när du kommer hem. Och vem vill inte vara bilingual? Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag har fått komplimanger för att jag kan mer än ett språk.
sen kan jag även meddela att jag suttit och använt google translate för hälften av det här inlägget för att jag inte komma på orden på svenska, det får ni tolka hur ni vill, men det måste väl vara positivt på något vänster?
 
Fresh start.
Hur trött är du inte på att folk vet allt om dig och har sett dig växa upp och gå igenom alla jobbiga och mindre fina faser i livet? Guess what, åker du iväg på ett utbytesår känner ingen i din värdstad dig, ingen kan döma dig för hur du varit förut och hur du väljer att fortsätta, de lär sig hur du är just nu och dömer dig utifrån dig själv. Om du känner dig instängd och att du inte riktigt kan vara dig själv så är ett utbytesår ett riktigt bra sätt att hitta sig själv. Nu sitter jag inte här och säger att du ska åka iväg och ändra på dig helt. Utan vad jag menar är att om du åker som utbytesstudent kan du försöka hitta dig själv och bli trygg i dig själv, utan att någon ska döma dig efter dina handlingar, så kan du komma tillbaka till Sverige starkare och grymmare än någonsin. 
 
Självständig.
Visst, du kommer att bo i en familj som kommer ha regler, några familjer mer än andra, och även din organtisation kommer ha regler, men det kommer absolut inte vara samma sak som hemma. 
Du växer så otroligt mycket som person under bara tio månader, du lär dig att leva självständigt, för du kan inte alltid lita på och vända dig till andra personer. Det är så mycket saker som du själv måste ta hand om och det är så mycket nytt som du går igenom. 
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den här fördelen, men man bara känner det och märker av det. Ditt tankesätt och dina handlingar blir annorlunda och man känner sig mer vuxen och stark i sig själv. Detta betyder inte på något vis att man förändrats som person!
 
Upplevelser.
Du kommer att uppleva så himla många saker under ditt utbytesår som du kanske aldrig skulle upplevt annars. Det kan vara små saker som stora. Som tillexempel resor, utflykter och skolan, mat vänner och kultur, eller de småsmå sakerna som en bild, ett sms, en biltur, en konversation. 
Visst, Grand Canyon, New york, California, Utah och Flagstaff var otroliga, men det jag kan känna att jag kanske till och med är mer tacksam för är de där skrattanfallen eller konversationerna som jag haft med mina vänner, eller den där låten som för alltid kommer att ta mig tillbaka och tänka på mitt utbytesår. Jag har så otroligt mycket att vara tacksam över, och jag har no doubts att alla blivande utbytisar kommer ha minst lika många upplevelser och roliga historier att berätta som jag har. Det gäller bara att ta vara på den tid man har, och uppleva allt som man kan. 
 
Så visst, det finns de mindre bra sakerna som väntar en utbytesstudent innan dom åker, men fyfan vad mycket bra saker det finns. Att vara en utbytesstudent är det bästa beslutet jag har tagit i hela mitt liv.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Utbytesstudent 15/16

RSS 2.0